Annulleringen ingen glemmer

Aldri før har en scoring som aldri ble mål blitt omtalt så mye som Arnfinn Engerbakks nettkjenning mot Juventus på Stadio delle Alpi. – Jeg har gjort meg noen tanker om hvorfor det ble annullert, sier den gamle KIL-helten.

Annonse:

Per Brogeland hadde fått KIL-spillerne til å tro at de kunne gå på vannet. KIL hadde slått ut Öster på overbevisende måte i 1. runde av UEFA-cupen, og var klare for stormøte mot de italienske gigantene Juventus. At et norsk lag gikk videre til 2. runde i europacupen var i 1993 bortimot banebrytende. Norske lag hadde ikke for vane å vinne kamper i Europa, mens svenske klubblag hadde en langt stoltere tradisjon og hadde til og med hentet hjem pokaler fra europacupene.

Det var helt uvanlig på den tiden at norske lag gikk videre.

— Arne Scheie

- Det var helt uvanlig på den tiden at norske lag gikk videre, forteller fotball-guru Arne Scheie bekreftende.

Mot Juventus regnet de fleste med at det ville bli bråstopp for KIL. Sjeldent har begrepet David mot Goliat passet bedre i fotballsammenheng. Men David overvant som kjent Goliat, og det så også ut til at KIL skulle kunne klare det samme.

- 1-1-scoringen kom helt på slutten av kampen og det er selve målet jeg husker best fra denne regnfylte dagen. Jeg scoret fra skrå vinkel, og hadde ikke klart det samme hvis jeg hadde prøvd 50 ganger etterpå, sier Geir Frigård, som var på alles lepper den kvelden.

- Du nærmest kløyp deg i armen. At Juventus med dette stjernegalleriet ble kjørt rundt av, jeg får si, lille Kongsvinger, kommenterte Scheie etter den historiske kampen.

Jørn Karlsrud og Antonio Conte i aksjon.

Etter 1-1 på Ullevaal stadion, reiste KIL-gutta til Torino i den tro at de kunne sørge for en sensasjon – ja, på grensen til et under. Og kanskje var det en korrupt dommer som satte en stopper for det?

- Jeg skjønner ikke den dag i dag hvorfor målet ble annullert. Jeg tror det ble blåst på Caleb (Francis) i situasjonen i forkant av scoringen, sier Arnfinn Engerbakk, som mener oppriktig at KIL kunne slått ut de italienske mesterne om scoringen hadde blitt godkjent.

Hadde dem på hæla

- Vi hadde dem skikkelig på hæla i en periode i 2. omgang. Men det kan jo være at de hadde mer å gå på om vi hadde scoret. Det får vi aldri svar på, sier han.

Vi får nok heller aldri
 svar på om den greske dommeren Periklis Vassilakis
 var kjøpt og betalt med titalls millioner av italienske
lire. Men det er slett ingen
 konspiratorisk tanke. Gresk
fotball har vært infisert av korrupsjon, og Juventus har i ettertid blitt fradømt to seriemesterskap og degradert til Serie B på grunn av dommerskandale og korrupsjon. Uansett bestikkelse eller ikke, så var det en gresk tragedie vi ble vitne til på Stadio delle Alpi.

- Det er ikke til å legge skjul på at tanken om at dommeren var kjøpt, slo meg da dommerskandalen i Juventus rullet opp for noen år siden. Men det blir selvsagt bare spekulasjoner, sier Engerbakk, som reagerte på en rekke hendelser fra kampen.

- Så fort vi gikk i duell, ble det blåst frispark mot oss. Jeg fikk selv et gult kort etter en vanlig hodeduell. Dette var selvsagt med på å dempe aggressiviteten vår i duellspillet, forteller han.

I tillegg til den uforklarlige annulleringen, er det en episode som mange KIL-supportere rister oppgitt på hodet av den dag i dag. De italienske stjernene Roberto Baggio og Fabrizio Ravanelli kolliderte, og Baggio snublet i beina til Ravanelli. Dommeren blåste frispark og var i ferd med å dra opp det gule kortet. Da grekeren så at det ikke var noen KIL-spillere i nærheten, nøyde han seg med bare frispark til italienerne.

— Arnfinn Engerbakk

- I ettertid synes jeg det var en vanvittig prestasjon av oss å klare 1-1 i den første kampen. Det skremte kanskje Juventus. De burde kjørt over oss. Bare se på lagoppstillingen. De hadde landslagsspillere fra Brasil, Tyskland og Italia. Hos oss var det ingen heltidsproffer. Selv jobbet jeg som brannmann, minnes Engerbakk.

- Hadde dere virkelig tro på at det var mulig å vinne?

- Ja, vi hadde faktisk det! Spesielt på Ullevaal. Rammen rundt kampen varmet voldsomt. Supporterne gjorde en fantastisk innsats, og dette ga oss mer energi og vi orket mer. Vi hadde en plan som vi fulgte til punkt og prikke. Vi stengte bak og kjørte overganger. Det lyktes vi bra med, for vi skapte en del sjanser.

Minnet på annulleringen

Arnfinn Engerbakk stoppet på 222 kamper på øverste nivå for KIL. Bare Charles Berstad har spilt flere (272). Han er ikke i tvil om at kampene mot Juventus er ett av høydepunktene fra den lange karrieren i rødt og hvitt.

Minnene henger på veggen i klubbhuset.

- Selv om vi tapte 2-0 borte, så hadde vi levert en god prestasjon. Det var enestående mange supportere som fulgte oss både i hjemme- og bortekampen. Jeg tror det var en artig opplevelse også for dem.

- Tenker du ofte på målet du ble frarøvet for 20 år siden?

- Jeg blir stadig minnet på scoringen, og da reflekterer jeg fortsatt på hvorfor det ble annullert. Og jeg er fortsatt like uforstående til det.

- Ballen gikk i mål, men jeg vet ikke hva som skjedde etter det. Der og da var jeg veldig skuffa over at målet ble annullert, sier Engerbakk.

Det er i høyeste grad lov til å si at tryslingen var en allsidig spiller for KIL. Da han spilte sin siste eliteseriekamp på Gjemselund høsten 1997, fikk han spille de siste fem minuttene som keeper. Dermed hadde han bekledd samtlige plasser på laget i løpet av KIL-karrieren.

ArnfinnEngerbakk.jpg
Arnfinn Engerbakk i aksjon under kampen mot Juventus på Ullevaal stadion.
Annonse fra Obos-ligaen: