A-laget 1919: Kongsvinger IFs a-lag fra 1919 besto av disse spillerne. Fra venstre, 1. rekke: Paul Paulsen, R. Ebbesen, Otto Arnesen. 2. rekke: Rolf Engebretsen, Trygve Kopperud, Henry Eng, Fred Milde, Hroar Milde, Reidar Engebretsen, Leif Svendsen, Andersson. Bildet er utlånt av Uno Arnesen

Den første cupkampen

1919 skulle bli et historisk år for Kongsvinger. Laget skulle for første gang delta i et Norgesmesterskap i fotball.

Annonse:

NM var blitt arrangert allerede fra 1902 og det gikk altså 17 år før Kongsvinger våget å melde seg på. Av andre lag i distriktet var det bare Eidsvold IF, Hamar IL, Lillestrøm IL, Strømmen IF, Lillestrøm SK og Aurskog-Finstadbru SK som tidligere hadde vært med. Kongsvinger deltok altså før begge sine rivaler Elverum og HamKam, og også før storklubber som Vålerenga, Rosenborg og Molde.

53 klubber hadde meldt seg på og samtlige fikk tillatelse til å delta. I løpet av sommeren 1919 ble det klart at Kongsvinger hadde trukket hjemmekamp mot Kristiania Ballklubb (dagens Skeid).

Trener for første gang

Kongsvinger hadde spilt en hel del kamper dette året og imponert ved blant annet å slå Oslo-lagene Star, Lyn, Snar og Forward. Det var riktignok b-lagene de hadde slått, men forskjellen mellom Oslo-lagene og resten av lagene var såpass stor på den tiden at resultatene var imponerende nok i seg selv. Kongsvinger hadde dessuten for første gang fått tak i en trener dette året. Svenske Birger Møller vikarierte mellom å trene Kongsvinger og Magnor tre ganger hver i uken over 14 dager. Laget var dessuten klare for finalen i kretsmesterskapet for andre gang på rad etter å ha vunnet alle sine gruppespillkamper, samt semifinalen. Nå var spørsmålet om de var gode nok til å sjokkere Torshovklubben. Kristiania Ballklubb lå, på sin side, dårlig an i Oslo-kretsmesterskapet og så ut til å havne på siste plass i sin gruppe. De var allikevel regnet som et godt lag og skulle i utgangspunktet ha få vanskeligheter med å slå Kongsvinger.

Protest mot banen

Litt over en uke før kampstart fikk Kongsvinger beskjed om at Kristiania Ballklubb hadde protestert mot å spille på Kongsvingers bane og at Norges Fotballforbund hadde flyttet kampen til Elverums bane. Det var for så vidt ingenting å si på at

Kongsvinger IFs a-lag fra 1919. Bildet er utlånt av Uno Arnesen.

banen på Rasta ikke imøtekom kravene, men i avisene mente man at Elverums bane heller ikke var noe bedre. Kongsvinger la derfor ned en muntlig protest til NFF og foreslo å spille på Hoffs bane på Engen, for å korte ned reisetiden for begge lag. Protesten var til ingen nytte, og Kongsvingers første cupkamp noensinne måtte spilles i Elverum. Litt av en nedtur.

Søndag 10. august 1919, klokken 12.00, var det endelig duket for oppgjøret. På Elverums bane kunne man betale 2 kroner for sitteplass eller 1 krone for ståplass.

Vi har ikke funnet lagoppstillinger fra kampen, men i følge Østlendingen stilte Kristiania Ballklubb med sine beste spillere, som centerhalf Jansen, og indre venstre Jensen, i spissen.

Manglet to av sine beste

Kongsvinger manglet i følge Hedemarkens Amtstidende to av sine beste spillere, men de skriver ikke hvem. Vi har derimot funnet Kongsvingers lagoppstilling mot Elverum to uker senere, og kan tenke oss at de stilte med så og si det samme mannskapet.

Fra maal til venstre:

Rudolph Bekeng. Backs: Paul Paulsen og Otto Arnesen, halfbacks: Kjell Herud, Fr. Milde og Henry Eng. Forwards: Rolf Engebretsen, Gustav Anderson, Hroar Milde, Leif Svendsen og Reidar Engebretsen.

Baklengs etter to minutter

Kampen åpnet på verst tenkelig måte for Kongsvinger. Allerede etter 2 minutter fikk K.B straffe og tok ledelsen 0-1. Seks minutter senere økte de til 0-2, og når Kongsvinger i tillegg fikk en mann utvist like etter, så det meget mørkt ut. Men mot alle odds, slo Kongsvinger tilbake med 10 mann, og før pause hentet 19 år gamle Reidar Engebretsen ene og alene opp både 1-2 og 2-2 og ble dermed klubbens første målscorer i NM. Nytt håp var tent og det stod 2-2 til pause. Gleden var dessverre kortvarig. Kongsvinger fikk ytterligere to-tre spillere alvorlig skadet, samt enda et straffespark imot seg. Dermed var kampen i realiteten kjørt. 4 kjappe rett i fleisen punkterte kampen og sluttresultatet ble til slutt hele 2-6 til Kristiania Ballklubb.

Hard affære

Bataljen på Elverum blir betegnet av avisene som en hard affære. Østerdalens Avis og Østlendingen skriver at kampen er brutal og rå og referatene sier kanskje det meste: 2-3 Kongsvingerspillere som ble alvorlig skadet, bortelagets keeper som måtte skaffe seg nye bukser, 2 straffer, 1 rødt kort og Kongsvingerpublikum på tribunen som ga uttrykk for sin misnøye mot Elverumdommer Finn Pedersen.

Laget hadde uansett ikke gjort bort seg, og med sine beste spillere tilgjengelige i en 11 mot 11 kamp på Kongsvinger kan man bare spekulere i hvordan det kunne gått.

K.B kom for øvrig helt til kvartfinalen dette året, der de ble slått ut av Lyn. Det sier kanskje noe om hvor godt laget egentlig var. Kongsvinger vant senere samme år kretsmesterskapet nok en gang mot Elverum og befestet sin posisjon som de beste i Østerdalens krets. Men viktigst av alt: NM-debuten var unnagjort i stil!

• PS. 1: Gule og røde kort ble ikke innført før ved 1970-tallet, men vi har allikevel brukt begrepet "rødt kort" om utvisning.
  • PS. 2: K.B fikk to straffespark i kampen, men det er usikkert om den andre straffen ga scoring eller ei.
  • PS. 3: Kongsvinger IFs a-lag fra 1919 besto av disse spillerne. Fra venstre, 1. rekke: Paul Paulsen, R. Ebbesen, Otto Arnesen. 2. rekke: Rolf Engebretsen, Trygve Kopperud, Henry Eng, Fred Milde, Hroar Milde, Reidar Engebretsen, Leif Svendsen, Andersson.
Annonse fra Obos-ligaen: